12 praktische tips voor het begeleiden van kinderen met ADHD
On 19/01/2016 by Redactie StandardKinderen met ADHD lopen in hun leven tegen allerhande problemen aan. Door hun tomeloze energie krijgen kinderen met ADHD soms conflicten met anderen. Daarnaast hebben ze vaak problemen met hun zogeheten ‘executieve functies’, zoals plannen, overzicht bewaren, tijd bewaken en hun emoties controleren. Als leerkracht, hulpverlener of ouder, kun je kinderen met ADHD op een aantal hele praktische manieren ondersteunen. Kasper Ramaekers, die hulpverlener is en bovendien zelf ADHD heeft, deelde onlangs op een congres 12 tips over het werken met kinderen met ADHD.
Kinderen met ADHD: praktische tips
- Maak gebruik van de sterke kanten van kinderen met ADHD. Zij kunnen zich vaak heel goed concentreren op dingen die hen boeien. Zoek uit wat dat is en stimuleer ze erin.
- Laat kinderen met ADHD merken dat je als volwassene vertrouwen in ze hebt.
- Neem de problemen van kinderen met ADHD serieus. Als ze moeilijk te motiveren zijn, of een (voor mensen zonder ADHD) eenvoudige taak niet voor elkaar krijgen, dan is dat onvermogen en geen onwil. Laat kinderen met ADHD merken dat je dat begrijpt.
- Kauw oplossingen niet voor. Motiveer kinderen met ADHD om zelf te veranderen en hun eigen oplossingen te kiezen. Ook als die onorthodox zijn.
- Kinderen met ADHD vinden het vaak fijn als taken een helder begin en een duidelijk einde hebben. Beloon het afmaken van dingen. Oudere kinderen met ADHD en volwassenen kunnen ook afspraken met zichzelf maken over wat ze van zichzelf mogen doen wanneer ze een vervelende taak afgemaakt hebben.
- Geef kinderen met ADHD de ruimte om hun neus te stoten en laat ze de consequenties ervaren. Het over-beschermen van deze kinderen ontneemt hen de kans van hun problemen te leren.
- Net als voor de meeste andere mensen met GGz-problematiek, is continuïteit in de hulpverlening belangrijk voor kinderen met ADHD. Zorg dus voor een vaste hulpverlener.
- Houd ze een spiegel voor. Help kinderen met ADHD onder ogen te zien waar ze niet goed in zijn en oplossingen daarvoor te vinden, bijvoorbeeld door in groeps- of teamverband bepaalde taken aan anderen over te laten.
- Help kinderen met ADHD om datgene waarin ze minder goed zijn, zoals zich lang concentreren op een taak, te compenseren met hetgeen waar ze wel goed in zijn. Zoals bijvoorbeeld het snel heen en weer schakelen tussen verschillende taken en bezigheden.
- Ondersteun hen met het zoeken van activiteiten, werk of of een opleiding, waarin hun dynamiek en energie een voordeel zijn. Voor bijvoorbeeld een sportleraar, jongerenwerker of marktkoopman zijn een energie-overschot en snel kunnen handelen een pluspunt.
- Projecteer niet het stereotype beeld van dé ADHD-er op individuele kinderen met ADHD. Elke persoon met ADHD heeft andere kwaliteiten, andere problemen en een andere persoonlijkheid.
- Betrek geen standpunten over medicatie. Wees pragmatisch en neutraal. Verdiep je in de feiten over medicatie, deel die met kinderen met ADHD en hun ouders en laat hen zelf keuzes maken.
Wie deze tips in acht neemt, is een heel eind op weg om kinderen met ADHD de ruimte te geven om te worden wie ze zijn.
Interessant artikel? Meld je dan nu aan voor onze gratis nieuwsbrief!
Meediscussiëren over de begeleiding van kinderen met ADHD? Dat kan in onze LinkedIn groep.
You may also like
Archieven
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013