Niet-Westerse leerling heeft meer gedragsproblemen
On 13/04/2015 by Redactie StandardKinderen in Nederland van niet-Westerse afkomst hebben vanaf het begin van de basisschool meer problemen met het aanpassen van hun gedrag en relaties met klasgenoten dan kinderen van oorspronkelijk Nederlandse afkomst. Dit concludeert Bouchra Ftitache in haar longitudinale promotieonderzoek onder basisschoolkinderen.
Gedrag en sociale ervaringen
Volgens zowel leerkrachten als medeleerlingen vertoonden kinderen van niet-Westerse migranten in het onderzoek relatief meer opstandig en regel overtredend gedrag, gedroegen zij zich in mindere mate pro-sociaal en hadden zij meer vervelende ervaringen met klasgenoten. Volgens de leerkrachten waren ze vaker het slachtoffer van pesten of agressie. Ftitache vond geen etnische groepsverschillen in de mate van hyperactief gedrag en emotionele problemen zoals angst. Zij zegt: “Er was een sterk verband tussen het innemen van een lage sociale positie in de klas en externaliserend gedrag. Dit verband bleek echter sterker te zijn voor kinderen van niet-Westerse migranten dan voor kinderen van Nederlandse afkomst.’’ Een andere belangrijke bevinding is dat leerkrachten dezelfde beoordelingscriteria toepassen voor het bepalen van de mate en ernst van probleemgedrag voor beide groepen kinderen. In haar proefschrift stelt zij dan ook dat het het feit dat leerkrachten meer probleemgedrag bij niet-Westerse leerlingen rapporteren, hoogstwaarschijnlijk niet voortkomt uit vooroordelen.
Ontwikkeling over de tijd
Ftitache onderzocht mogelijke verklaringen voor etnische verschillen in gedragsontwikkeling over de gehele schoolperiode van groep 3 tot en met groep 8, en op de Cito Eindtoets. Mogelijke verklaringen zijn volgens haar dat niet-Westerse kinderen mogelijk kwetsbaarder zijn voor (vormen van) sociale uitsluiting, wat de kans kan vergroten dat zij dan ook uitwijken naar het vinden van aansluiting bij andere groepen, bijvoorbeeld bij een etnisch vergelijkbare groep en/of een groep met een soortgelijke maatschappelijke positie, die het makkelijker maken om zich met elkaar te kunnen identificeren. Hoewel kinderen van niet-Westerse migranten meer moeilijkheden ervaren met gedrag op school, blijven de verschillen met kinderen van Nederlandse afkomst hetzelfde over de hele basisschoolperiode.
Gevolgen voor de praktijk
De bevindingen uit haar promotieonderzoek hebben praktische en theoretische implicaties voor onderzoekers, beleidsmakers, (school)psychologen, onderwijzers, en onderwijs- en gezondheidszorginstellingen die te maken hebben met etnisch diverse jeugd. Zo onderstreept Ftitache het belang van vroegtijdige preventieve interventies die erop gericht zijn om de sociale status en gedragsregulatie van kinderen van niet-Westerse migranten te verbeteren.
Ook zouden niet-Westerse migrantenkinderen baat kunnen hebben bij voor- of vroegschoolse interventieprogramma’s waarin ze getraind worden in het reguleren van hun eigen gedrag en aandacht, in hun Nederlandse taalbeheersing, en in het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden. Ftitache: “Schoolprogramma’s zijn hierbij een efficiënte en kosteneffectieve methode”.
Delen van het proefschrift van Bouchra Ftitache zijn te lezen op de site van de Vrije Universiteit. Zij promoveert op 20 april 2015 op haar onderzoek.
Interessant artikel? Meld u dan nu aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
You may also like
Archieven
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013