Buitenstaanders kunnen pesten stoppen
On 07/04/2015 by Redactie StandardJuist kinderen die zich niet met het pesten bemoeien – de zogeheten buitenstaanders – kunnen van grote invloed zijn om het pesten een halt toe te roepen. De passieve houding van buitenstaanders moet dan wel worden geactiveerd om het pesten en de negatieve gevolgen ervan op slachtoffers, beter tegen te kunnen gaan. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Jeroen Pronk bij leerlingen uit het basis- en middelbare onderwijs.
“Pesten op school is een ernstig maatschappelijk probleem. Meer dan 10% van de schoolgaande jeugd is regelmatig slachtoffer van pesten en dat heeft een verregaande invloed op hun mentale en fysieke gezondheid, maar ook op hun functioneren in het onderwijs”, zo zegt Pronk. “Maar veel anti-pestinterventies zijn op de eerste plaats gericht op het aanpakken van individuele slachtoffers en daders”.
Onopvallend anti-pestgedrag
Buitenstaanders kunnen een belangrijke rol spelen bij het tegengaan van pesten. Ze zijn er tegen, willen opkomen voor slachtoffers en denken dit ook te doen. “Ze doen het echter zelden”, zegt Pronk. “Als buitenstaanders ingrijpen is dat ook eerder op indirect wijze, zoals slachtoffers troosten, in plaats van direct af te stappen op degenen die pesten.” De voordelen van pesten zoals status, macht, en dominantie bemoeilijken het tegengaan van het pestgedrag zelf. Door buitenstaanders te motiveren om slachtoffers indirecte hulp te verlenen, kunnen slachtoffers beter omgaan met de negatieve gevolgen van pesten. Buitenstaanders verschillen echter van verdedigers in hun sociale, fysieke, en emotionele weerbaarheid en competentie. Ze vallen liever niet op, waardoor ze zich niet in overeenstemming met hun anti-pestattitude gedragen. Om het pestgroepsproces aan te pakken, zouden juist deze buitenstaanders moeten worden geactiveerd in pro-sociaal gedrag. Dit wordt onder andere gedaan in de ‘Sta Sterk Training’.
Sta Sterk Training tegen pesten
De Sta Sterk Training kan toegevoegde waarde hebben bij het aanpakken van de pestproblematiek in klassen waar weinig verdedigend gedrag en veel buitenstaander gedrag zichtbaar is, door slachtoffers te helpen beter om te gaan met de negatieve gevolgen van pesten. Pronk: “Het lijkt mogelijk om in het pestgroepsproces in te grijpen door de interventiefocus te plaatsen op een klassensubgroep en de buitenstaanders meer actief te betrekken in het oplossen van het pesten”. Bestaande interventies die een groepsaanpak hebben, blijken op dit terrein ook nog winst te kunnen behalen. In het kader van het leveren van maatwerk in de onderwijspraktijk suggereren de bevindingen uit het onderzoek van Pronk dat het belangrijk is om de specifieke klassensituatie te evalueren voordat een interventieprogramma wordt geselecteerd.
Delen van het proefschrift van Jeroen Pronk zijn te vinden op de site van de Vrije Universiteit.
Interessant artikel? Meld u dan nu aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
You may also like
Archieven
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013