Plezier op school: verder na een pestverleden
On 26/03/2019 by Redactie StandardWanneer kinderen op de basisschool gepest worden of problemen hebben in de omgang met leeftijdgenoten, vormt de overgang naar de brugklas een natuurlijk moment om met een schone lei te beginnen. Karin Kelder van welzijnsorganisatie Lumens bereidt kinderen voor op die nieuwe start. Zij geeft op het congres over angst bij kinderen en jongvolwassenen een toelichting op de cursus “plezier op school”, die gericht is op deze groep kwetsbare kinderen. Blik op Hulp is mediapartner van het congres en interviewde haar.
Plezier op school
“Plezier op school” is een tweedaagse zomercursus voor aanstaande brugklassers die op de basisschool gepest werden of andere problemen hadden in de omgang met leeftijdgenoten. De cursus helpt het zelfvertrouwen en de sociale vaardigheden van deze kinderen te vergroten. Op die manier kunnen zij een goede start maken op het voortgezet onderwijs. Het risico op herhaling van hun problemen zou daarnaast verkleind worden. Een nobel streven, maar geef je door in te steken op de slachtoffers van pesten dan niet impliciet de boodschap af dat het aan die kinderen zelf lag dat ze gepest werden? “Nee”, stelt Kelder resoluut. “De cursus richt zich niet alleen op kinderen die gepest werden, maar op kinderen die in het algemeen problemen ervaren hebben in de omgang met leeftijdsgenoten. De kinderen hebben zelf vaak grote behoefte aan tools om minder problemen te ervaren. Ze zijn juist heel gemotiveerd om deel te nemen. In de cursus krijgen ze op een positieve manier tools aangereikt om zelf verandering te kunnen brengen. In de training is specifieke aandacht voor moeilijke situaties. We proberen ze daarmee juist te leren dat ze hier klaar voor zijn en dat de tools hierin goed kunnen werken”.
Inbedding
Leerlingen een training geven is één ding, maar het al dan niet gepest worden hangt natuurlijk van meerdere zaken af. Denk aan het pedagogisch klimaat en de manier waarop beleidsmatig met pesten omgegaan wordt op scholen. Spelen de basisschool en de “ontvangende” school voor voortgezet onderwijs ook een rol in het voorkomen van een voortzetting van het pest-slachtofferschap van een nieuwe VO-leerling? Kelder: “Wat je van scholen, individuele leraren en mentoren mag verwachten is geen onderdeel van de training. Het gaat echt om het toerusten van de individuele leerling op de nieuwe situatie. We proberen wel om de training te laten plaatsvinden op een school voor voortgezet onderwijs. Daarmee creëer je wel enige betrokkenheid van de ontvangende scholen. Uiteraard mag je van scholen verwachten dat ze hun eigen beleid hebben ten aanzien van pesten. Wat wel onderdeel van de training is, is het betrekken van ouders. Door hen mee te nemen in wat de kinderen leren, kunnen zij de kinderen buiten de training ook ondersteunen in lastige situaties. Wanneer uit de evaluatie of een terugkombijeenkomst blijkt dat het kind problemen desondanks opnieuw problemen in de omgang met leeftijdsgenoten heeft, dan denken we mee over extra- of vervolghulpverlening. Daarbij komt de ontvangende school dan wel uitdrukkelijk in beeld”.
Effectiviteit
Ondanks dat er geen wetenschappelijk effectiviteitsonderzoek naar de training is gedaan, schetsen de praktijkervaringen een veelbelovend beeld. “Wat ik zie vanuit de training is dat kinderen wel degelijk de situatie kunnen keren. Door een goede start te maken met vertrouwen in zichzelf, kan een kind dat voorheen gepest werd voorkomen dat het pesten op het voortgezet onderwijs opnieuw plaatsvindt. Je weet natuurlijk nooit of het pesten zonder cursus ook gestopt zou zijn. Maar we zien dat kinderen met vertrouwen een goede start kunnen maken. In dat opzicht is de effectiviteit wel gebleken. En door kinderen het gevoel te geven dat ze zelf controle hierover hebben, ‘overkomt’ het ze ook niet meer. Ze weten wat ze zélf kunnen doen. Dat neemt niet weg dat het heel helpend zou zijn wanneer iedere leraar en begeleider zich bewust is van hoe kinderen regie kunnen nemen en verandering kunnen creëren. Kennis van de zogenoemde ‘G-schema’s’ en helpende gedachten is daarbij dan essentieel. Het G-schema in kaart brengen en helpende gedachten formuleren is voor veel mensen – óók voor volwassenen – wel vaak echt moeilijk. Dat vraagt veel oefening”.
Op het congres over angst bij kinderen en jongvolwassenen, dat dit jaar in het teken staat van school- en sociale angst, zal Karin Kelder een doorkijk geven in de opzet en uitvoering van de training.
[team title=”Drs. Karin Kelder” subtitle=”” url=”” image=”https://blikophulp.nl/wp-content/uploads/2019/03/Karin-Kelder.jpg”]Karin Kelder is gedragswetenschapper en werkzaam als directeur van de Coöperatie Jeugd Veilig Verder. Daarnaast is zij projectleider organisatieontwikkeling van de Lumens Groep.[/team]
Interessant artikel? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
Mee discussiëren over dit en andere artikelen kan in onze LinkedIn-groep. Boeken over dit thema vind je op onze bronnen-pagina.
You may also like
Archieven
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013