Romantische beleving bij seksuele educatie betrekken
On 10/11/2016 by Redactie StandardSeksualiteit van jongeren wordt in de onderzoekswereld vooral bekeken door te focussen op seksueel gedrag en de gezondheidsrisico’s die daarmee gepaard gaan, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het oplopen van seksueel overdraagbare aandoeningen. Maar seksualiteit bestaat uit veel meer dan alleen seks. Hoe jongeren zich op seksueel gebied ontwikkelen is echter iets dat voor veel hulpverleners en begeleiders, maar ook ouders, koffiedik kijken is. Ze laten er immers vaak niet veel over los tegenover de volwassenen om hen heen, zo leert de ervaring.
Vooral romantiek
Om een beter beeld te krijgen van de ontluikende seksuele ontwikkeling van jongeren, volgde Wieke Dalenberg van de Rijksuniversiteit Groningen het dagelijks leven van jongeren met behulp van een dagboekonderzoek. Zij stelde vast dat jongeren hun (ontluikende) seksuele ontwikkeling vooral ervaren op romantisch niveau.
Om een compleet beeld te krijgen van seksuele ontwikkeling, definieerde zij seksualiteit niet alleen op basis van externe gedragingen zoals bijvoorbeeld zoenen of het hebben van seks, maar ook met inachtneming van interne gedachten, gevoelens en wensen, zoals het gevoel verliefd te zijn. Daarnaast werd seks beschouwd in de romantische context van aantrekking en relaties waarin het plaatsvindt.
Dagboekstudie
Door het dagelijks leven van jongeren onder de loep te nemen, wilden Dalenberg en haar collega’s beter begrijpen hoe jongeren verschillen in hun seksuele ontwikkeling. Tot slot onderzochten zij ook de rol van dagelijkse gesprekken met ouders over liefde en seks in de context van de seksuele ontwikkeling van jongeren. Om een antwoord te geven op de vraag hoe jongeren zich ontwikkelen op romantisch en seksueel gebied, voerden Dalenberg en collega’s verschillende dagboekstudies uit onder zo’n 300 jongeren tussen de twaalf en zeventien jaar. Een deel van die jongeren vulden gedurende twee jaar weblog vragenlijsten en dagboeken in.
True love story
Alles bij elkaar genomen laat dit proefschrift zien dat de romantische en seksuele ontwikkeling van adolescenten in het dagelijks leven omschreven kan worden als een true love story: In het dagelijks leven zijn adolescenten vooral georiënteerd op de romantische aspecten van seksualiteit en minder op expliciete geslachtsgemeenschap-gerelateerde onderwerpen. De promovenda ontdekte onder andere dat de jongeren die gedurende twee jaar non-actief waren wat betreft seksuele gedragingen gemeten met een vragenlijst, wel actief bezig waren met betrekking tot seksualiteit als er gekeken wordt naar de schrijfsels in de dagboeken.
Ouders en voorlichting
Daarnaast illustreren de woorden van de adolescenten in haar proefschrift dat hun romantische en seksuele ontwikkeling zeer divers is. De werelden van adolescenten blijken erg van elkaar te verschillen, ongeacht leeftijd. Hoe de romantische en seksuele ontwikkeling verloopt voor een adolescent blijkt dan ook af te hangen van verschillende persoons- en contextfactoren. Het romantisch stadium waarin de adolescent zich bijvoorbeeld bevindt (is er sprake van een beginnende verliefdheid of het daadwerkelijk aangaan van een romantische relatie) is belangrijk voor de beleving van liefde en seks en ook voor het al dan niet aangaan van gesprekken met ouders.
Seksuele educatie
Het onderzoek van Dalenberg leidt dan ook tot een belangrijke aanbeveling voor iedereen die in de praktijk bezig is met het opvoeden van pubers: “De focus van seksuele educatie moet niet alleen liggen op expliciet seksuele onderwerpen, maar ook op de romantische aspecten, met name de interne representaties. Op deze manier krijgen adolescenten de boodschap mee dat seks niet iets op zichzelf staand is, maar vrijwel altijd in een romantische context plaatsvindt. Bovendien zorgt een focus op romantische aspecten dat de seksuele educatie daadwerkelijk aansluit bij de belevingswereld van adolescenten. Daarbij is het niet alleen belangrijk om de inhoud aan te passen aan de leeftijd van het kind, maar er dient ook rekening gehouden te worden met het stadium van seksualiteit waarin de betreffende adolescent zich op dat moment bevindt”.
Delen van het proefschrift van Wieke Dalenberg zijn te vinden op de website van de Rijkuniversiteit Groningen.
Interessant artikel? Meld u dan nu aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
Mee discussiëren? Dat kan in onze LinkedIn-groep.
You may also like
Archieven
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013