![](https://blikophulp.nl/wp-content/uploads/2024/06/Banner-cursus-hechting-BoH-1024x160.jpg)
![schoolangst leerprestaties](https://i0.wp.com/blikophulp.nl/wp-content/uploads/2023/10/iStockBoHAngst.jpeg?resize=1170%2C600&ssl=1)
De invloed van angst op concentratie en schoolprestaties
On 10/10/2023 by Redactie StandardAngst is een krachtige emotie die volgens cognitief psycholoog Stefan van der Stigchel een significante impact heeft op concentratie, en bijgevolg ook op schoolprestaties. “Als je heel angstig bent, is het moeilijk om je te concentreren. En juist op school is concentratie zo belangrijk: alleen als je geconcentreerd bent, kun je informatie goed opnemen,” legt van der Stigchel uit. Stefan spreekt over dit onderwerp op het jaarlijks congres over angst bij kinderen en (jong)volwassenen.
Hij wijst op twee soorten afleidingen: externe en interne. De eerste omvatten zaken als telefoonmeldingen en drukke omgevingen. Interne afleidingen zijn onze ongewenste gedachten, die vaak versterkt worden door stress en angst. “Mensen met stress- of angst gerelateerde stoornissen kampen vaak met concentratieproblemen,” zegt hij.
Signaleren en bespreken van angstproblemen
Het tijdig herkennen en aanpakken van angst gerelateerde problemen vormt een uitdaging voor hulpverleners en leerkrachten. Volgens van der Stigchel komt dit omdat dergelijke problemen niet altijd zichtbaar zijn. “Aan een leerling in een klaslokaal kan het lastig te zien zijn of die afgeleid is of niet,” merkt hij op.
Bovendien kan het stigma rond angst ervoor zorgen dat leerlingen en hun ouders terughoudend zijn om het probleem te bespreken. “Een angstige leerling zit al in een kwetsbare situatie. Hierover uitspreken, en zich daarmee nog kwetsbaarder opstellen, is dan al helemaal lastig,” legt van der Stigchel uit.
Verbeteringsstrategieën
Voor degenen die moeite hebben met concentreren door angst, heeft van der Stigchel enkele strategieën. Deze omvatten “cognitive offloading”, het opschrijven van zorgen op papier; het creëren van specifieke “pieker uurtjes” om zorgen de ruimte te geven; het bevorderen van goed slapen en mindfulness en het gebruiken van rolmodellen om het stigma van angst te verminderen. Op het congres over angst zal van Stefan der Stigchel uitgebreid ingaan op deze strategieën.
Hij merkt op dat het belangrijk is om bewust te zijn van de verschillende hulpmiddelen die beschikbaar zijn voor mensen met angst. “Goeie hulp: veel angst gerelateerde problematiek is tegenwoordig goed te behandelen. Als hulpverlener of leerkracht kun je voorlichting blijven geven over therapie zoals bijvoorbeeld EMDR: laat zien wat het is, en dat het werkt!”
Plannen voor de Toekomst
Op de vraag wat hij graag veranderd zou willen zien, antwoordt van der Stigchel dat hij het stigma rond angst wil wegnemen en meer voorlichting wil geven over concentratie. Hij benadrukt ook het belang van het erkennen van neurodiversiteit en het creëren van een omgeving die past bij de behoeften van het individu. “Niet elk kind hoeft naar buiten in de pauze. Bied prikkelgevoelige kinderen een rustige omgeving, en bied energievolle kinderen een ruimte om te ontladen,” adviseert hij.
Stefan van der Stigchel zal op het jaarlijks congres over angst gedurende een uur spreken over dit onderwerp.
![](https://i0.wp.com/blikophulp.nl/wp-content/uploads/2023/10/prof-dr-stefan-van-der-stigchel-wa5l37f.jpg?resize=300%2C300&ssl=1)
Stefan van der Stigchel is hoogleraar Cognitieve Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij staat aan het hoofd van de onderzoeksgroep AttentionLab die onderzoekt hoe aandacht en visueel bewustzijn samen ons beeld van de wereld vormen. Naast zijn wetenschappelijke publicaties is Stefan auteur van de populairwetenschappelijke boeken ‘Zo werkt Aandacht’ en ‘Concentratie’, en meer recent ‘Grip op je aandacht’.
Interessant artikel? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
Mee discussiëren over dit en andere artikelen kan in onze LinkedIn-groep.