De invloed van angst op concentratie en schoolprestaties
On 10/10/2023 by Redactie StandardAngst is een krachtige emotie die volgens cognitief psycholoog Stefan van der Stigchel een significante impact heeft op concentratie, en bijgevolg ook op schoolprestaties. “Als je heel angstig bent, is het moeilijk om je te concentreren. En juist op school is concentratie zo belangrijk: alleen als je geconcentreerd bent, kun je informatie goed opnemen,” legt van der Stigchel uit. Stefan spreekt over dit onderwerp op het jaarlijks congres over angst bij kinderen en (jong)volwassenen.
Hij wijst op twee soorten afleidingen: externe en interne. De eerste omvatten zaken als telefoonmeldingen en drukke omgevingen. Interne afleidingen zijn onze ongewenste gedachten, die vaak versterkt worden door stress en angst. “Mensen met stress- of angst gerelateerde stoornissen kampen vaak met concentratieproblemen,” zegt hij.
Signaleren en bespreken van angstproblemen
Het tijdig herkennen en aanpakken van angst gerelateerde problemen vormt een uitdaging voor hulpverleners en leerkrachten. Volgens van der Stigchel komt dit omdat dergelijke problemen niet altijd zichtbaar zijn. “Aan een leerling in een klaslokaal kan het lastig te zien zijn of die afgeleid is of niet,” merkt hij op.
Bovendien kan het stigma rond angst ervoor zorgen dat leerlingen en hun ouders terughoudend zijn om het probleem te bespreken. “Een angstige leerling zit al in een kwetsbare situatie. Hierover uitspreken, en zich daarmee nog kwetsbaarder opstellen, is dan al helemaal lastig,” legt van der Stigchel uit.
Verbeteringsstrategieën
Voor degenen die moeite hebben met concentreren door angst, heeft van der Stigchel enkele strategieën. Deze omvatten “cognitive offloading”, het opschrijven van zorgen op papier; het creëren van specifieke “pieker uurtjes” om zorgen de ruimte te geven; het bevorderen van goed slapen en mindfulness en het gebruiken van rolmodellen om het stigma van angst te verminderen. Op het congres over angst zal van Stefan der Stigchel uitgebreid ingaan op deze strategieën.
Hij merkt op dat het belangrijk is om bewust te zijn van de verschillende hulpmiddelen die beschikbaar zijn voor mensen met angst. “Goeie hulp: veel angst gerelateerde problematiek is tegenwoordig goed te behandelen. Als hulpverlener of leerkracht kun je voorlichting blijven geven over therapie zoals bijvoorbeeld EMDR: laat zien wat het is, en dat het werkt!”
Plannen voor de Toekomst
Op de vraag wat hij graag veranderd zou willen zien, antwoordt van der Stigchel dat hij het stigma rond angst wil wegnemen en meer voorlichting wil geven over concentratie. Hij benadrukt ook het belang van het erkennen van neurodiversiteit en het creëren van een omgeving die past bij de behoeften van het individu. “Niet elk kind hoeft naar buiten in de pauze. Bied prikkelgevoelige kinderen een rustige omgeving, en bied energievolle kinderen een ruimte om te ontladen,” adviseert hij.
Stefan van der Stigchel zal op het jaarlijks congres over angst gedurende een uur spreken over dit onderwerp.
Stefan van der Stigchel is hoogleraar Cognitieve Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij staat aan het hoofd van de onderzoeksgroep AttentionLab die onderzoekt hoe aandacht en visueel bewustzijn samen ons beeld van de wereld vormen. Naast zijn wetenschappelijke publicaties is Stefan auteur van de populairwetenschappelijke boeken ‘Zo werkt Aandacht’ en ‘Concentratie’, en meer recent ‘Grip op je aandacht’.
Interessant artikel? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
Mee discussiëren over dit en andere artikelen kan in onze LinkedIn-groep.
You may also like
Archieven
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013