Digitale teksten geen probleem voor onderwijs
On 26/02/2015 by Redactie StandardDoor het gebruik van het internet moeten kinderen digitale teksten lezen en begrijpen. Links in de tekst en grafische overzichten zijn kenmerkend voor digitale tekst. De niet-lineaire structuur van digitale tekst verschilt door die kenmerken van de lineaire structuur van bijvoorbeeld geprinte tekst. Sabine Fesel onderzocht hoe kinderen in het basisonderwijs digitale teksten begrijpen, hoe ze deze teksten leren en of en hoe dit leren van digitale tekst verbeterd kan worden. Ze promoveert op 16 maart 2015 aan de Radboud Universiteit.
Digitale teksten bevatten ingebedde hyperlinks en grafische navigatieoverzichten (denk aan buttons, kopjes, opsommingen met bullets). Anders dan geprinte tekst is digitale tekst daardoor nonlineair. Hoewel hyperlinks en grafische overzichten helpen bij het bepalen van de leesvolgorde – vooral bij lezers met weinig voorkennis – kunnen zulke markers ook leiden tot cognitieve overbelasting.
Geen probleem
Toch is dat geen probleem voor het tekstbegrip van kinderen vanaf groep 8 van de basisschool voor hiërarchisch gestructureerde digitale tekst, ontdekte Sabine Fesel. Bovendien laat ze zien dat leerlingen op de middelbare school even goed leren van vier verschillende typen simpele digitale teksten.
Vier typen teksten
In haar onderzoek maakte Sabine Fesel onderscheid tussen lineaire digitale tekst (LDT), digitale tekst met grafisch overzicht (DTO), digitale tekst met ingebedde hyperlinks (hypertekst; HT) en hypertekst met een grafisch overzicht (HTO). Met behulp van tekstbegripvragen tijdens of na het lezen onderzocht ze het tekstbegrip en leren van de scholieren.
Onder een hypertext met grafisch overzicht wordt een tekst verstaan waarin hyperlinks aangebracht zijn en er daarnaast een plaatje wordt aangeboden dat een overzicht biedt van de structuur van de tekst, zoals in de afbeelding hierbeneden.
Een digitale tekst met grafisch overzicht is goeddeels het zelfde als de eerdergenoemde tekstsoort, maar dan zonder hyperlinks. De structuur van de tekst is dan geïllustreerd in een afbeelding, maar er kan in de tekst niet op trefwoorden geklikt worden, waarna het daarbij behorende stuk informatie verschijnt: Een hypertekst en een lineaire digitale tekst zijn vergelijkbaar aan de twee hierboven vertoonde teksten, echter zonder dat daarbij een grafisch overzicht aangeboden wordt.Onderwijs
Uit het door Sabine Fesel gedane onderzoek blijkt nu dat basisschoolleerlingen die een hypertekst met een grafisch overzicht lezen, de door hen gelezen tekst beter begrijpen dan leerlingen die een ander teksttype lazen. “Een hypertekst met grafisch overzicht helpt het leren. De links in dit type tekst ondersteunen een diepere verwerking. Ontwerpers van educatieve teksten kunnen daar rekening mee houden‘, adviseert Fesel. “Leerkrachten kunnen leerlingen ondersteunen door zich bewust te zijn van de verschillen tussen geprinte en digitale tekst en hun leesonderwijs op de verschillende kenmerken aan te passen”. Middelbare scholieren bleken met alle teksten even goed overweg te kunnen.
Interessant artikel? Mis nooit meer iets en schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief!
You may also like
Archieven
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013