Kleine klassen zijn slecht voor het onderwijs (Column)
On 03/09/2015 by Redactie StandardKleine klassen zijn slecht voor de kwaliteit van het onderwijs. Althans, dat is wat staatssecretaris Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap vandaag beweerde op het radiojournaal toen er gesproken werd over het samenvoegen van scholen als gevolg van het krimpende aantal leerlingen in delen van Nederland. Het was zo’n moment waarop je hoopt dat je het verkeerd verstaan hebt, maar hij zei het echt! (Hoor hier dat hij het op 18 minuten in de uitzending zegt). De kwaliteit van het onderwijs zou niet vóóruit gaan wanneer er minder kinderen in een klas zaten, maar juist achteruit.
Toen het besef doordrong dat hij ook écht bedoelde wat hij zei, schoot ik eerst in de lach, maar niet snel daarna werd ik boos. Want wat de staatssecretaris daar uitkraamde werkte niet voor niets in eerste instantie op mijn lachspieren. Zijn stellingname is simpelweg niet waar. Zo erg onwaar zelfs, dat het absurd is. Onderzoek uit Zweden (u weet wel, dat land waar onze bewindslieden zo graag naar verwijzen als het om passend onderwijs gaat) laat bijvoorbeeld zien dat naar mate klassen kleiner zijn, de leerprestaties van leerlingen niet alleen op korte, maar ook op lange termijn verbeteren en dat kinderen die in een kleinere klas zaten, later een hoger inkomen hebben dan kinderen uit grote klassen. Onderzoek uit de VS toont aan dat het reduceren van de omvang van een klas van 22 leerlingen naar 15 leerlingen, voor de leerlingen in zo’n kleine klas een leerwinst oplevert die gelijk staat aan drie maanden extra onderwijs. Zo bezien zou de opmerking van Dekker prima gestaan hebben in één van de boeken van George Orwell. Ze zou een mooie aanvulling kunnen zijn voor het rijtje met slogans van het totalitaire staatsapparaat dat de Engelse fictieschrijver in het boek “1984” optekende: “Oorlog is vrede; vrijheid is slavernij; onwetendheid is kracht; kleine klassen zijn slecht”.
Maar dat was nog niet waar ik het meest boos van werd. Dat we in zorg, welzijn en het onderwijs met grote regelmaat voorgelogen worden door beleidsmakers, dat is immers niet nieuw. Zo verliep bijvoorbeeld de invoering van de nieuwe PGB-systematiek volgens staatssecretaris Van Rijn prima en waren de bezuinigingen in de GGz volgens onze regering volkomen terecht. Dus dat was niet wat mij triggerde. Waar ik boos van werd, was het feit dat de mensen die dagelijks als leerling of leerkracht in dat onderwijs geacht worden te functioneren, hiermee geen recht gedaan wordt.
We hebben het immers over dezelfde staatssecretaris die nog niet zo heel lang geleden besloot om het passend onderwijs bij de scholen over de schutting te gooien, waarmee hij van leerkrachten die in sommige gevallen klassen van 35 leerlingen hebben, verwacht dat ze in zo’n groep ook nog wel een paar leerlingen met serieuze ontwikkelings- of gedragsproblemen kunnen bezig houden. Want als we niet uitkijken gaat het daar dan alleen nog over: kinderen bezig houden, want aan kwalitatief goed onderwijs geven komt een leerkracht zonder superkrachten in zo’n situatie niet meer toe. En om vervolgens, in zo’n context, te beweren dat het verkleinen van klassen slecht zou zijn voor het onderwijs, dat verdienen leerkrachten en leerlingen niet.
Door de opmerking van de staatssecretaris rijst bij mij dan ook het vermoeden dat hij vroeger zelf wel in een hele grote klas gezeten moet hebben, om zo’n domme opmerking te maken en dan ook nog te geloven dat hij die aan het publiek kan verkopen.
Dr. Guido van de Luitgaarden is als senior onderzoeker verbonden aan het lectoraat Sociale Integratie van Zuyd Hogeschool en hoofdredacteur van Blik op Hulp.
Interessant artikel? Meld u dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
Discussiëren over dit redactionele opiniestuk? Word dan snel lid van onze LinkedIn-groep.
You may also like
Archieven
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013