Onderzoek interventies verstandelijke beperking en ontwikkelingsstoornissen
On 16/08/2023 by Redactie StandardIn een recente studie onderzochten onderzoekers de effecten van werkgeheugentraining bij kinderen met neurologische ontwikkelingsstoornissen en verstandelijke beperkingen. Het doel van het onderzoek was om te bepalen of actieve gepersonaliseerde coaching en feedback tijdens de training superieure resultaten opleverden ten opzichte van algemene niet-gepersonaliseerde coaching zonder feedback.
(L)VB, autisme en ADHD
Het onderzoek omvatte een groep kinderen tussen de 10 en 13 jaar oud, die gediagnosticeerd waren met milde tot matige verstandelijke beperkingen en bijkomende aandoeningen zoals ADHD en/of autismespectrumstoornis. De deelnemers werden willekeurig toegewezen aan twee groepen. De eerste groep ontving een minder intensieve maar langdurige versie van de werkgeheugentraining, waarbij ze dagelijks gedurende 30 minuten, 4 dagen per week, gedurende in totaal 8 weken werden getraind. Bovendien ontvingen ze actieve persoonlijke coaching en feedback op basis van hun individuele prestaties tijdens de training. De tweede groep ontving dezelfde training, maar met algemene niet-gepersonaliseerde coaching zonder feedback.
Verbetering
Voor en na de training werden verschillende metingen uitgevoerd om de effecten te evalueren. Hierbij werd gekeken naar de verbeteringen in het werkgeheugen, neurocognitieve functies, academische prestaties en gedragsproblemen bij de kinderen. Er werd ook een follow-up meting gedaan na 6 maanden.
Uit de resultaten bleek dat beide groepen verbeteringen lieten zien in het werkgeheugen, neurocognitieve functies en academische prestaties na de training. Er was echter geen significant verschil tussen de groepen in termen van de effectiviteit van de coaching en feedback.
Coaching en feedback
De onderzoekers concludeerden dat regelmatig gestructureerd contact met een coach en aangepaste oefeningen voldoende waren om de therapiegetrouwheid te bevorderen, de motivatie te vergroten en de neurocognitieve prestaties te verbeteren bij deze specifieke groep kinderen. Verdere studies zijn nodig om te bepalen of er subgroepen binnen deze populatie zijn die mogelijk meer baat hebben bij specifieke vormen van coaching en feedback.
Het hele onderzoeksartikel is hier te vinden.
Interessant artikel? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
Mee discussiƫren over dit en andere artikelen kan in onze LinkedIn-groep.