Onderzoek interventies verstandelijke beperking en ontwikkelingsstoornissen
On 16/08/2023 by Redactie StandardIn een recente studie onderzochten onderzoekers de effecten van werkgeheugentraining bij kinderen met neurologische ontwikkelingsstoornissen en verstandelijke beperkingen. Het doel van het onderzoek was om te bepalen of actieve gepersonaliseerde coaching en feedback tijdens de training superieure resultaten opleverden ten opzichte van algemene niet-gepersonaliseerde coaching zonder feedback.
(L)VB, autisme en ADHD
Het onderzoek omvatte een groep kinderen tussen de 10 en 13 jaar oud, die gediagnosticeerd waren met milde tot matige verstandelijke beperkingen en bijkomende aandoeningen zoals ADHD en/of autismespectrumstoornis. De deelnemers werden willekeurig toegewezen aan twee groepen. De eerste groep ontving een minder intensieve maar langdurige versie van de werkgeheugentraining, waarbij ze dagelijks gedurende 30 minuten, 4 dagen per week, gedurende in totaal 8 weken werden getraind. Bovendien ontvingen ze actieve persoonlijke coaching en feedback op basis van hun individuele prestaties tijdens de training. De tweede groep ontving dezelfde training, maar met algemene niet-gepersonaliseerde coaching zonder feedback.
Verbetering
Voor en na de training werden verschillende metingen uitgevoerd om de effecten te evalueren. Hierbij werd gekeken naar de verbeteringen in het werkgeheugen, neurocognitieve functies, academische prestaties en gedragsproblemen bij de kinderen. Er werd ook een follow-up meting gedaan na 6 maanden.
Uit de resultaten bleek dat beide groepen verbeteringen lieten zien in het werkgeheugen, neurocognitieve functies en academische prestaties na de training. Er was echter geen significant verschil tussen de groepen in termen van de effectiviteit van de coaching en feedback.
Coaching en feedback
De onderzoekers concludeerden dat regelmatig gestructureerd contact met een coach en aangepaste oefeningen voldoende waren om de therapiegetrouwheid te bevorderen, de motivatie te vergroten en de neurocognitieve prestaties te verbeteren bij deze specifieke groep kinderen. Verdere studies zijn nodig om te bepalen of er subgroepen binnen deze populatie zijn die mogelijk meer baat hebben bij specifieke vormen van coaching en feedback.
Het hele onderzoeksartikel is hier te vinden.
Interessant artikel? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
Mee discussiƫren over dit en andere artikelen kan in onze LinkedIn-groep.
You may also like
Archieven
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013