Werken met begaafdheidsmodellen
On 06/09/2023 by Redactie StandardEr bestaan vele misvattingen en mythes rond het concept van begaafdheid, wat een grote invloed kan hebben op hoe leerkrachten en hulpverleners begaafde leerlingen benaderen. In een recent interview ging ECHA-begaafdheidsspecialist Sabine Sypré in op de noodzaak voor onderwijsprofessionals en hulpverleners om een diepgaand begrip te hebben van modellen van begaafdheid.
Van statisch naar dynamisch
“Begaafdheid is een begrip dat vele ladingen dekt”, begint Sabine Sypré. “De definitie van begaafdheid is in de loop der tijd geëvolueerd van een statisch model – waarbij begaafdheid wordt gezien als aangeboren en onveranderlijk – naar meer dynamische modellen. Deze laatste modellen zien begaafdheid als een proces waarin meerdere factoren een rol spelen, zoals de omgeving en persoonlijkheid van het individu.”
Sypré merkt op dat begaafdheid vaak nog steeds wordt gezien als een kwestie van hoge intelligentie. Maar ze stelt dat modellen zoals die van Sternberg en Gardner suggereren dat begaafdheid meer omvat dan alleen cognitieve processen. “Deze modellen bevatten meerdere soorten intelligentie, variërend van analytische en creatieve intelligentie tot verschillende specifieke vaardigheden.”
Begaafdheidsmodellen
Het is essentieel dat scholen en leerkrachten deze modellen van begaafdheid begrijpen, aldus Sypré. “Afhankelijk van het gekozen model van begaafdheid, kan er een beleid worden gevoerd om deze doelgroep te bedienen. Inzicht in deze modellen kan helpen om mythes en vooroordelen over begaafde leerlingen te weerleggen en biedt handvatten om onderpresteren te voorkomen of om te keren.”
Het identificeren van begaafde leerlingen kan een uitdaging zijn, vooral wanneer leerkrachten zich vasthouden aan mythes en vooroordelen over begaafdheid. Vroegtijdige identificatie en begrip van de leerkenmerken van begaafdheid zijn cruciaal om deze kinderen de juiste aanpak te kunnen bieden en om problemen zoals onderpresteren te voorkomen.
Eigen ervaring
Sypré deelt hoe haar eigen ervaringen met begaafde kinderen haar pad hebben gevormd. “Hoogbegaafdheid is 17 jaar geleden op mijn pad gekomen door mijn kinderen, die alle vier uitzonderlijk hoogbegaafd bleken te zijn.” Deze persoonlijke ervaring heeft haar ertoe aangezet om de ECHA-opleiding Specialist in Gifted Education te volgen en haar eigen praktijk Hoogbloeier te starten. Haar werk heeft zich gericht op het begeleiden van scholen en het opleiden van leerkrachten en andere professionals die met hoogbegaafde kinderen werken.
De rol van professionals
Het belangrijkste voor professionals die met begaafde kinderen werken, is volgens Sypré het verwerven van wetenschappelijke kennis over begaafdheid. “Is die kennis er niet, dan blijven mythes en vooroordelen spelen en wordt de begaafde persoon vaak niet correct geïdentificeerd, noch begeleid.” Ze benadrukt dat professionals alert moeten zijn op de mogelijkheid dat begaafde leerlingen ook leer- of gedragsstoornissen kunnen hebben, wat invloed kan hebben op hun prestaties en begeleiding.
“Inzicht in begaafdheidsmodellen, een gedegen wetenschappelijke kennis van begaafdheid en een aanpak die is afgestemd op de individuele behoeften van de leerling, zijn essentiële hulpmiddelen voor onderwijsprofessionals en hulpverleners die met begaafde leerlingen werken. Het besef dat begaafdheid meer is dan alleen hoge intelligentie, kan hen helpen om deze leerlingen beter te begrijpen, te identificeren en te ondersteunen”.
Drs. Sabine Sypré verzorgt een deelsessie op het jaarlijks congres Hoogbegaafdheid dat gaat plaatsvinden op 2 november 2023 in Utrecht.
Sabine Sypré is gepromoveerd aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen aan de UGent en KU Leuven. Sabine is ECHA-specialist in Gifted Education. Momenteel werkt ze opnieuw in haar eigen bedrijf Hoogbloeier, een centrum met expertise in het begeleiden van cognitief begaafde kinderen en hun ouders en het trainen van leraren in begaafd onderwijs.
Interessant artikel? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
You may also like
Archieven
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013