![](https://blikophulp.nl/wp-content/uploads/2024/06/Banner-cursus-hechting-BoH-1024x160.jpg)
![pesten overgang middelbare school](https://i0.wp.com/blikophulp.nl/wp-content/uploads/2023/06/iStockBullying.jpg?resize=1170%2C600&ssl=1)
Impact van overgang naar middelbare school op pestgedrag
On 13/06/2023 by Redactie StandardDe overgang van de basisschool naar de middelbare school is een grote levensgebeurtenis die veel kinderen en adolescenten met gemengde gevoelens ervaren. Een belangrijke zorg tijdens deze overgang is de angst om gepest te worden. Pesten, gekenmerkt door herhaaldelijk agressief gedrag met een onbalans van macht, kan ernstige gevolgen hebben voor zowel slachtoffers als daders. Het begrijpen van hoe schoolovergangen pestgedrag beïnvloeden is cruciaal voor het ontwikkelen van effectieve interventiestrategieën. In een recente studie uitgevoerd in Canada, hebben onderzoekers van de Universiteit van Ottawa (Canada) de heterogene patronen van pestgedrag tijdens de overgang naar de middelbare school onderzocht, rekening houdend met geslachtsverschillen
Afname van pesten na verloop van tijd
De studie onderzocht een steekproef van 701 Canadese studenten die jaarlijks werden beoordeeld van groep 7 (10 jaar) tot groep 12 (18 jaar). De onderzoekers onderzochten de pest- en pesterpercentages voor en na de overgang naar de middelbare school.
De resultaten toonden aan dat, gemiddeld, pestslachtofferschap afnam na verloop van tijd, met een aanzienlijke daling waargenomen tussen groep 8 en groep 9 (de overgang naar de middelbare school). De afname in slachtofferschap was meer variabel in de basisschool dan in de middelbare school. Pesterijen vertoonden daarentegen een kromlijnig patroon. Het nam steiler toe aan het einde van de basisschool, gevolgd door een aanzienlijke daling tijdens de overgang naar de middelbare school, en een gestage daling gedurende de middelbare school.
Herstel van slachtofferschap
De studie identificeerde ook verschillende trajecten van pestbetrokkenheid. Voor pestslachtofferschap kwamen drie groepen naar voren: een laag dalende groep met lage initiële niveaus van slachtofferschap, een matig dalende groep met gemiddelde initiële niveaus en een hoog dalende groep met hoge initiële niveaus. Deze trajecten gaven een herstel aan van pestslachtofferschap voor de meeste jongeren na de overgang naar de middelbare school.
Pesterijen
Met betrekking tot pesterijen werden twee dalende trajecten geïdentificeerd: één met lage initiële niveaus van pesterijen en een andere met gemiddelde initiële niveaus. Echter, een kleine groep (5,3% van de adolescenten) vertoonde een toename in pesterijen na de overgang naar de middelbare school, wat gerichte interventiestrategieën noodzakelijk maakt. Geslachtsverschillen werden ook onderzocht, waarbij meisjes hogere niveaus van pestslachtofferschap meldden dan jongens. Er werden echter geen geslachtsverschillen gevonden in pesterijen. Bovendien waren jongens minder waarschijnlijk vertegenwoordigd in de dalende-toenemende/stabiele pestslachtofferschapsgroep dan meisjes.
Praktische implicaties
Deze bevindingen hebben praktische implicaties voor het ontwerpen van interventie- en preventieprogramma’s. Door specifieke periodes te identificeren waarin pestslachtofferschap waarschijnlijker is, zoals in groep 7 en tijdens de overgang naar de middelbare school, kunnen gerichte middelen worden toegewezen om slachtofferschap te verminderen. Bovendien vereist de kleine groep die een toename in pesterijen vertoont na de overgang onmiddellijke aandacht om de negatieve gevolgen voor zowel doelwitten als daders te beperken.
Werk je met slachtoffers en daders van pesten op scholen? Neem deel aan de online masterclass van Dr. Lori Desautels “Rewiring our perceptions of discipline in schools”, en draag bij aan een veilige en inclusieve omgeving voor al je studenten!
Interessant artikel? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
Mee discussiëren over dit en andere artikelen kan in onze LinkedIn-groep.