LVB: “Je hoeft het niet zeker te weten om ernaar te handelen”
On 27/09/2023 by Redactie StandardHet besef dat vrijwel elke professional in de hulpverlening en het onderwijs op enig moment te maken krijgt met iemand met een Licht Verstandelijke Beperking (LVB) is nog onvoldoende doorgedrongen in de praktijk, stelt Femke van de Lustgraaf, werkzaam bij het Landelijk Kenniscentrum LVB. In een uitgebreid gesprek licht ze toe hoe belangrijk het is om LVB in een vroeg stadium te herkennen en hoe hulpverleners en onderwijsprofessionals daarin kunnen bijdragen.
De prevalentie van LVB in de samenleving
“Mensen kiezen vaak voor de hulpverlening om te helpen, te ondersteunen en/of te begeleiden daar waar iemand dat nodig heeft,” legt Van de Lustgraaf uit. “In verschillende contexten, zoals de schuldhulpverlening, bij het wijkteam, of in de GGZ, kom je relatief veel mensen met een LVB tegen. En binnen het onderwijs volgt ongeveer 55% van de jeugdigen met een LVB regulier basisonderwijs.” Ze benadrukt dat de vraag niet is óf professionals iemand met een LVB ontmoeten, maar wanneer.
Herkenning van LVB
Naast het bewustzijn van de prevalentie van LVB, is de herkenning een belangrijke stap. Van de Lustgraaf: “Om aan te sluiten bij iemand met een LVB, bijvoorbeeld door het aanpassen van de communicatie, heb je slechts een vermoeden nodig. Je hoeft het niet zeker te weten, en er hoeft ook nog geen diagnostiek te zijn geweest. Je kunt al veel doen door bijvoorbeeld het gebruik van eenvoudige taal en geen vakjargon, en door meer de tijd te nemen en afspraken te herhalen.”
Om professionals te helpen bij de herkenning, heeft het Landelijk Kenniscentrum LVB de tool ‘Je ziet het niet, leer het zien!’ ontwikkeld. Deze tool, ontwikkeld met professionals en een ervaringsdeskundige, helpt bij het vertalen van een onderbuikgevoel naar concrete signalen.
Stigma en mogelijkheden
Een van de uitdagingen bij het bespreken van een mogelijke LVB is het bestaande stigma. “Het gaat er te veel vanuit dat iemand iets niet kan, en daarbij vergeten we vaak te kijken naar wat iemand wel kan,” zegt Van de Lustgraaf. “Het zou mooi zijn als we breed in de samenleving de term LVB niet meer als label of stempel gebruiken, maar kijken naar wat iemand nodig heeft.”
Volgens Van de Lustgraaf spelen opleiding en ervaring een belangrijke rol in de herkenning en ondersteuning van mensen met een LVB. “In de ideale situatie leren professionals, van de sociale opleidingen, artsen, leerkrachten, in de eerste jaren opleiding al over deze groep mensen. Daar mag uitgebreid bij stilgestaan worden, omdat je op gegeven moment iemand met een LVB zult ontmoeten in je werk.”
De toekomst: wat moet er veranderen?
Van de Lustgraaf hoopt op een betere herkenning van LVB, zodat er passende ondersteuning geboden kan worden. Op de lange termijn pleit ze voor minder harde grenzen tussen de verschillende zorgsectoren, bijvoorbeeld wanneer de cognitieve of sociale vaardigheden niet toereikend worden gevonden voor behandeling binnen de GGZ en de problematiek te specialistisch of psychiatrisch voor de reguliere gehandicaptenzorg is. “Door nu te investeren in betere herkenning en passende hulp, kan dat op lange termijn effect hebben op de problematieken waar deze doelgroep mee te maken kan hebben.”
Femke van de Lustgraaf eindigt het gesprek door te verwijzen naar de Toolkit Blik op LVB en de e-learning die ontwikkeld zijn door het Landelijk Kenniscentrum LVB. Deze instrumenten kunnen professionals helpen om de praktijk beter te navigeren en passende ondersteuning te bieden aan mensen met een LVB.
Femke gaat tijdens het jaarlijkse LVB-congres, dieper in op het belang van een tijdige herkenning van LVB in de samenleving en hoe hier in de praktijk gestalte aan gegeven kan worden.
Femke van de Lustgraaf startte haar loopbaan in de forensische psychiatrie voor volwassenen met een licht verstandelijke beperking. Tijdens haar werk kreeg zij steeds meer interesse in jeugd met een LVB. Femke werkt bij het Landelijk Kenniscentrum LVB, waar zij zich vooral inzet voor projecten gericht op jeugd, de herkenning van een licht verstandelijke beperking en thema’s die raken aan veiligheid.
Interessant artikel? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
Mee discussiëren over dit en andere artikelen kan in onze LinkedIn-groep.
You may also like
Archieven
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013