Navigeren van zelfbeschadiging en suïcidale gedachten bij kinderen en jongeren
On 30/05/2023 by Redactie StandardHet is een verontrustende realiteit – zelfbeschadiging en suïcidale gedachten bij kinderen en jongeren. Deze kwestie is voor velen oncomfortabel om te bespreken, maar volgens psycholoog Erik Jan de Wilde is het absoluut noodzakelijk dat hulpverleners en leraren weten hoe deze problemen te herkennen en aan te pakken. Blik op Hulp interviewde hem, in de aanloop naar het congres over somberheid en depressie bij kinderen en (jong)volwassenen.
Taboe
Volgens de Wilde is het een taboe om deze problemen te bespreken: “Veel mensen hebben moeite met het idee dat jonge mensen met dergelijke donkere gedachten worstelen. Dit idee staat in schril contrast met het populaire idee dat jeugd een tijd van zorgeloosheid en ontwikkeling moet zijn. De ongemakkelijke aard van deze discussie kan signalering en tijdige interventie bemoeilijken.” Echter, de Wilde benadrukt dat deze basisovertuiging kan worden uitgedaagd door huidige kennis en dat communicatietechnieken kunnen worden geleerd.
Persoonlijke ervaring
De Wilde’s persoonlijke ervaring met zelfmoord, met name de zelfmoord van zijn 15-jarige zus, heeft zijn pad naar psychologie en de focus op dit onderwerp aanzienlijk beïnvloed. Hij heeft zijn persoonlijke ervaring en professionele opleiding gebruikt om het bewustzijn van deze problemen te vergroten en de pedagogische omgeving voor kinderen en jongeren te versterken. Hij is zich terdege bewust van het belang van de rol van familie en naasten in het ondersteuningsproces en benadrukt de noodzaak om hen actief te betrekken, terwijl de vertrouwelijkheid van het behandelproces wordt gerespecteerd.
Hulpmiddelen en strategieën
Wat betreft de beste manier voor professionals om hun kennis over zelfbeschadiging en suïcidaliteit in te zetten, gelooft de Wilde dat ze moeten worden uitgerust met de juiste hulpmiddelen en strategieën om deze problemen effectief aan te pakken. Zijn doel is om professionals te voorzien van de nodige handvatten, waardoor ze zich meer toegerust en zelfverzekerd voelen in het omgaan met deze moeilijke kwesties.
De Wilde erkent dat hij geen volledig overzicht heeft van alle beschikbare hulpverleningsvormen. “Maar toch wil ik pleiten voor innovatieve vormen die recht doen aan de complexiteit van de huidige tijd en de behoeften van familie en naasten. Er is in de loop van de tijd al behoorlijk wat vooruitgang geboekt op dit gebied. Een instelling zoals 113-online, die praktische ondersteuning biedt, ook online, is inmiddels welhaast niet meer weg te denken.”
Minder mentaal gezond
Volgens de Wilde zijn er tekenen dat deze problemen zijn toegenomen. Hij merkt op dat jongeren nu minder ‘mentaal gezond’ zijn dan tien jaar geleden: “Hoewel sommigen dat toeschrijven aan betere toegang tot de gezondheidszorg en betere signalering, lijkt het er toch wel sterk op dat het ook voortkomt uit toenemende maatschappelijke complexiteit die veel jongeren ervaren. Daaruit vloeien tenslotte ook een aantal fundamentele onzekerheden voort.”
Aanpak
Zijn conclusie is duidelijk – het aanpakken van deze problemen begint bij het aanpakken van de onderliggende problemen in onze samenleving die bijdragen aan de psychische ongezondheid van onze jongeren. Erik Jan: “Dat vereist een voortdurende inspanning van professionals, gezinnen, en de samenleving als geheel. Er is nog veel werk aan de winkel, maar met inzicht, begrip, en een verplichting tot actie, kunnen we hopelijk een toekomst creëren waarin onze jongeren zich veiliger en meer ondersteund voelen.”
Erik Jan de Wilde is als expert Monitoring verbonden aan de vakgroep Kwaliteit, Beleid en Monitoring van het Nederlands Jeugdinstituut. Deze vakgroep richt zich op het goed toerusten van opvoeders, professionals en gemeenten met feiten, cijfers en handelingsadviezen in het ondersteunen van jeugdigen en gezinnen. Erik Jan is psycholoog met als specialisatie de preventie en aanpak van emotionele problemen. Hij promoveerde op een onderzoek naar depressie en zelfdoding onder adolescenten.
Interessant artikel? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
Mee discussiëren over dit en andere artikelen kan in onze LinkedIn-groep.
You may also like
Archieven
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
Calendar
M | D | W | D | V | Z | Z |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |