Onderzoek: Hulpverleners en docenten haken niet af bij stress
On 28/01/2015 by Redactie StandardPublieke dienstverleners, zoals docenten, verpleegkundigen en maatschappelijk werkers, blijven ook in stressvolle situaties cliënten helpen. Veel dienstverleners gaan daarin zelfs vrij ver. Dat blijkt uit onderzoek naar de manier waarop publieke dienstverleners omgaan met stress tijdens hun werk. Uitkomsten van het onderzoek, onder leiding van bestuurskundige dr. Lars Tummers van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de University of California, Berkeley, zijn recent verschenen in het prestigieuze Journal of Public Administration, Research & Theory.
Voor publieke dienstverleners, zoals docenten en psycho-sociaal hulpverleners is de werkdruk vaak hoog. Ook is er een zware emotionele belasting. Zo krijgen zorgmedewerkers te maken met moeilijke patiënten, sterfgevallen en zieke kinderen. Ook agressie doet vaak een stevig beroep op het incasseringsvermogen van deze professionals . Daarnaast werken te veel bureaucratie, bezuinigingen en baanonzekerheid stressverhogend. In hun artikel presenteren de onderzoekers een nieuw model om zogeheten “copingstijlen” van publieke professionals met stressvolle situaties te begrijpen. Ze richten zich specifiek op copingstijlen van hulp- en dienstverleners die direct effect hebben op burgers.
Copingstijlen
Op basis van een systematische literatuurstudie ontwikkelden Dr. Lars Tummers van de Erasmus Universiteit Rotterdam en zijn collega’s een nieuw model met drie “families” van coping: “meebewegen” met burgers, “wegbewegen” en “tegenbewegen”. Tummers: “Onder meebewegen vallen strategieën die positief zijn voor burgers. Een voorbeeld is overwerken. Tot meebewegen behoort ook creatief omgaan met de regels, bijvoorbeeld ervoor zorgen dat een patiënt in een hogere zorgzwaartecategorie valt waarmee hij beter is geholpen”. Anders is dat bij weg- en tegenbewegen. Bij bijvoorbeeld tegenbewegen zoekt de dienstverlener de confrontatie. Tummers: “Ze kunnen bijvoorbeeld heel strikt de regels handhaven. We kennen allemaal het beeld van de ambtenaar die geen duimbreed toegeeft en alleen maar verwijst naar de regels.”
De literatuurstudie laat zien dat – tegen het stereotype beeld van de “starre” publieke medewerker in – veel dienstverleners in stressvolle situaties meebewegen met burgers. Tummers: “We zagen zelfs voorbeelden van maatschappelijk werkers en docenten die hun eigen geld uitgaven om klanten te helpen”. Ook werken veel publieke dienstverleners over. Dat is vaak in eerste instantie goed voor burgers omdat zij dan bijvoorbeeld meer zorg krijgen, maar niet altijd voor medewerkers. Ook kan het kwalijke effecten hebben op de lange termijn. Overwerk kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat dienstverleners uitgeput raken.
Interessant artikel? Schrijf u dan in voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
You may also like
Archieven
- mei 2024
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
Calendar
M | D | W | D | V | Z | Z |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |