Ouderbetrokkenheid thuis belangrijker dan op school
On 04/11/2013 by Redactie StandardOuderbetrokkenheid draagt bij aan de prestaties die leerlingen op school leveren, evenals op hun zelfbeeld en motivatie. Maar het is met name de mate waarin ouders betrokken zijn bij het huiswerk van kinderen die daarvoor zorgt. De mate waarin zij bij de school zelf betrokken zijn, of de aard van het contact met de leerkracht, is veel minder belangrijk daarvoor. Dat concluderen onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen in een reviewstudie naar ouderbetrokkenheid. Het is volgens de onderzoekers echter wel zaak om ervoor te waken dat ouders te veel bemoeienis met het huiswerk van hun kroost krijgen. Wanneer ouders te sterk controlerend zijn of de prestatiedruk te hoog wordt, dan kan dat ten koste gaan van het welzijn en de leerprestaties van hun kinderen.
Ouderbetrokkenheid en de leerkracht
Dat het contact tussen ouders en leerkrachten een minder bepalende vorm van ouderbetrokkenheid vormt dan het contact tussen ouders en leerling, wil niet zeggen dat de leerkracht geen belangrijke rol speelt. De onderzoekers stellen vast dat leerkrachten op uiteenlopende manieren ouderbetrokkenheid beïnvloeden. Uitnodigingen van de leerkracht blijken bijvoorbeeld een belangrijke rol te spelen in het stimuleren van ouderbetrokkenheid. Deze uitnodigingen zouden niet te algemeen mogen zijn. Ouders moeten specifieke vragen en verzoeken van de leerkracht ontvangen om hun kind te helpen. Wanneer ouders dergelijke verzoeken krijgen, dan is de kans het grootst dat zij er ook daadwerkelijk iets mee doen. Die verzoeken tot ouderbetrokkenheid kunnen ook via de leerling lopen, bijvoorbeeld door leerlingen huiswerk mee te geven dat ze met hun ouders moeten maken.
Attitude van leerkrachten
Het aanjagen van ouderbetrokkenheid is niet alleen een kwestie van het kiezen van de goede aanpak. Met name de houding van onderwijsgevenden is van invloed op ouderbetrokkenheid. Zo blijkt uit onderzoek dat leraren met regelmaat een verkeerde indruk hebben van de aard en omvang van ouderbetrokkenheid en dat ze het moeilijk vinden om het contact met ouders uit een andere cultuur tot stand te brengen en op gang te houden. De betrokkenheid van allochtone ouders en ouders met een lagere sociaal-economische status, wordt door leerkrachten vaak onderschat, waardoor zij zich vaak ongemakkelijk voelen in het contact met ouders uit deze groepen. Deze onderschatting leidt weer vaak tot een grotere afstand tussen leerkracht en ouders, wat bij ouders weer leidt tot onzekerheid en een gebrek aan begrip voor de leerkracht.
Eenzijdige ouderbetrokkenheid leidt tot ongelijkheid
Doordat leerkrachten er beter in slagen ouders uit hogere sociaal-economische klassen te betrekken bij het onderwijs, kan de aandacht voor ouderbetrokkenheid gemakkelijk leiden tot grotere ongelijkheid in het onderwijs. Het is dan ook erg belangrijk voor leerkrachten om in te zetten op het vergroten van de ouderbetrokkenheid van sociaal-economisch zwakkere en allochtone ouders.
Responsiviteit
Het is voor leerkrachten van belang dat zij zich in de contacten met deze laatstgenoemde groepen ouders responsief opstellen. Daarbij valt te denken aan rekening houden met het gegeven dat allochtone ouders thuis vaak een andere taal spreken met hun kinderen, dan dat hun kinderen op school doen. Leerkrachten die ouders vragen hun kind thuis in hun moedertaal te helpen of een tolk inschakelen in het overleg met ouders, dragen bij aan grotere ouderbetrokkenheid van deze mensen. Behalve taal, speelt cultuurresponsiviteit ook een rol. Respect voor rolopvattingen van ouders en het zoeken naar een werkbare verdeling van taken en verantwoordelijkheden, draagt bij aan grotere ouderbetrokkenheid. Er moet dus in zekere mate sprake zijn van een gelijkwaardige machtspositie, omdat leerkrachten die dicteren hoe ouderbetrokkenheid eruit moet zien, juist geen ouderbetrokkenheid weten te realiseren.
Praktische tips
Het rapport geeft een aantal praktische tips voor het tot stand brengen van grotere ouderbetrokkenheid. De onderzoekers raden leerkrachten aan om een positieve en onbevooroordeelde houding aan te nemen en open en transparante communicatie te beoefenen. Daarnaast moeten ouders vooral concrete en praktisch bruikbare adviezen krijgen van leerkrachten en zouden ouders regelmatig geïnformeerd moeten worden over de voortgang van hun kind. Dat laatste hoeft overigens niet in een gesprek, maar kan ook via digitale middelen verlopen. Training en deskundigheidsbevordering op dit gebied is voor leerkrachten belangrijk, aldus de onderzoekers.
Het hele rapport is hier te downloaden.
Interessant artikel? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!
You may also like
Archieven
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013