Regeldruk in het onderwijs kan teruggedrongen worden
On 16/04/2015 by Redactie StandardDe regeldruk in het onderwijs, maar ook in andere sectoren, zoals de zorg wordt veelal als groot ervaren. Het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen (OCW) bindt daarom de strijd aan met overbodige regeldruk in het onderwijs. Scholen en docenten blijken vaak meer regeldruk te ervaren dan er werkelijk is, omdat niet altijd duidelijk is hoe de regels moeten worden uitgelegd. Door deze onduidelijkheden en andere klachten over regeldruk in het onderwijs te inventariseren, openbaar te maken en er uitleg over te geven, wil het departement duidelijkheid scheppen.
Ook in de Staat van de Leraar, het document dat leraren hebben gemaakt bij het Onderwijsverslag, blijkt weer dat leraren en scholen dikwijls onnodig regeldruk ervaren: “Heel recent pas zijn leraren en ook scholen zich gaan realiseren dat de feitelijke ‘regeldruk’ in het onderwijs kleiner is dan door velen wordt ervaren. Er blijkt meer ruimte om zelf dingen ánders te doen dan lang is aangenomen. Professionele ruimte kun je, met andere woorden, ook némen.”
Minister Bussemaker is het van harte eens met die constatering: “Docenten moeten zich zoveel mogelijk kunnen concentreren op hun werk voor de klas. Ik ben blij dat docenten zelf ook ontdekken dat ze veel meer ruimte hebben en ik wil hen helpen die maximaal te benutten.”
Websites doorgelicht
Om het de scholen en docenten gemakkelijker te maken gaat OCW de onduidelijkheden over de ervaren regeldruk in het onderwijs inventariseren. Via social media, zoals twitter, LinkedIn en Facebook worden docenten opgeroepen hun vragen over regels te melden. Er komt een fact check met vragen over regels en een rubriek waar goede voorbeelden kunnen worden gedeeld. In een vraag- en antwoordrubriek kunnen docenten met de Inspectie van het Onderwijs in gesprek over de (vermeende) regels van de inspectie.
De websites van het ministerie van OCW en de inspectie worden eveneens doorgelicht op onduidelijke informatie over regelgeving, met als doel duidelijkheid te verschaffen en te voorkomen dat scholen en docenten meer regeldruk ervaren dan nodig is.
Spookbeelden over regeldruk in het onderwijs
Volgens staatssecretaris Dekker bestaan er veel spookbeelden over de regels die gevolgd zouden moeten worden. Dat maakt het gevoel van overbelasting bij veel docenten begrijpelijk en het ministerie heeft een rol om onduidelijkheid weg te nemen. Maar de leraar heeft zélf ook een verantwoordelijkheid. Dekker: “Blijf je afvragen of het nuttig is wat je doet, want de slechtste reden om iets te doen is omdat je denkt dat het moét van een ander. Dus ga ook de discussie aan over regeldruk met je collega’s en leidinggevenden en de Inspectie”.
Interessant artikel? Meld u dan nu aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
You may also like
Archieven
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013