Kinderen met ADHD of autisme niet altijd beter af in speciaal onderwijs
On 14/01/2014 by Redactie StandardEen groter deel van de kinderen met ADHD of autisme zou door een andere aanpak met een verbeterde begeleiding terecht kunnen in het reguliere onderwijs. Dat stelt Regina Stoutjesdijk in het proefschrift waarop zij aan de Universiteit Leiden promoveert. De promovenda: “Je zou misschien verwachten dat kinderen met emotionele- of gedragsproblemen op speciale scholen meer vooruitgang boeken in gedrag en leerprestaties dan met een zogenaamd ‘rugzakje’ in het regulier onderwijs. Maar uit mijn onderzoek blijkt dat bij beide vormen van onderwijs de vooruitgang bij kinderen met ADHD en autisme gelijk is”.
De bevindingen van Stoutjesdijk gelden zowel voor kinderen met ADHD als voor kinderen met een autismespectrumstoornis. Stoutjesdijk boog zich dan ook over de vraag hoe er dan gezorgd kan worden voor meer vooruitgang en een betere begeleiding.
Voorspellende factoren voor plaatsing op een speciale school
Ze onderzocht op welke aspecten de begeleiding van kinderen met emotionele- of gedragsproblemen in het onderwijs verbeterd kan worden, zodat meer van deze kinderen terecht kunnen in het regulier onderwijs. Tijdens haar promotietraject deed zij onderzoek onder kinderen in het speciaal onderwijs en analyseerde welke factoren samenhangen met plaatsing van kinderen op een speciale school in plaats van op een reguliere school met een rugzakje. “Relatieproblemen met opvoeders, zwakke leerprestaties en de leeftijd waarop voor het eerst sprake is van jeugdzorg zijn belangrijke voorspellers”, concludeert Stoutjesdijk.
Behalve de voorspellende waarde van relatieproblemen met opvoeders, blijkt uit het onderzoek eveneens dat problematisch gezinsfunctioneren een negatieve invloed heeft op probleemgedrag in de klas. “Daardoor zou de effectiviteit van de geboden begeleiding in de klas ondermijnd kunnen worden. Aan de andere kant hebben in het bijzonder agressief en overactief gedrag in de klas ook weer een negatieve invloed op het functioneren van het gezin”.
Integrale aanpak voor kinderen met ADHD of autisme
De situatie zou kunnen verbeteren door probleemgedrag bij kinderen met met kenmerken van autisme of ADHD te beschouwen als product in wisselwerking met de omgeving. Dat houdt in dat interventie en begeleiding zich niet alleen moet richten op in het onderwijs voorkomende problematiek, maar dat een integrale aanpak met betrokkenheid van het gezin essentieel is. Noodzakelijk is daarnaast meer aandacht voor de overwegend zwakke leerprestaties van kinderen met emotionele- of gedragsproblemen. “Mogelijk kunnen op die manier meer kinderen met dergelijke problemen binnen het regulier onderwijs terecht met extra ondersteuning”, zo stelt Stoutjesdijk.
De leerlinggebonden financiering die reguliere scholen kunnen ontvangen voor het bieden van zwaardere vormen van ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften staat ook wel bekend als de ‘rugzak’. Kinderen met emotionele en/of gedragsproblemen, waaronder ook kinderen met ADHD of autisme, kunnen hiervoor in aanmerking komen als wordt voldaan aan de landelijke toelatingscriteria voor speciaal onderwijs.
Regina Stoutjesdijk verdedigt haar proefschrift over kinderen met ADHD en autisme in het onderwijs op 16 januari aanstaande.
Interessant artikel? Blijf op de hoogte van toekomstige artikelen via onze gratis nieuwsbrief!
You may also like
Archieven
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013