Hersenontwikkeling van jongens niet trager dan van meisjes
On 12/02/2019 by Redactie StandardHet idee dat de hersenontwikkeling van jongens achter loopt op die van meisjes, blijkt een hardnekkig misverstand. Dat concludeert Lara Wierenga in haar publicatie in het Journal of Cognitive Neuroscience. “Meisjes presteren op school beter dan jongens, maar dat ligt niet aan een verschil in ontwikkeling van de hersenen”, toont het onderzoek van de biopsycholoog aan de Universiteit Leiden aan. De studie is de eerste die hersenontwikkeling direct in verband brengt met sekseverschillen en schoolprestaties. “Met dit onderzoek ontkrachten we de neuromythe dat jongens achterlopen in hersenontwikkeling. Als leerkrachten en ouders zich hiervan bewust worden, hopen we op meer gelijke kansen voor het individu, in plaats van dat we uitgaan van het jongens- of meisjesbrein”, zegt Wierenga.
Fact checken
Wierenga signaleert het wijdverbreide misverstand in de populaire media dat hersens van jongens achterlopen in ontwikkeling vergeleken bij meisjes. Dat zou de betere schoolprestaties van meisjes moeten verklaren. Die opvatting is volgens Wierenga echter niet gestoeld op de feiten: “We ontdekten in dit onderzoek dat de hersenontwikkeling bij jongens en meisjes zeer vergelijkbaar is”. De onderzoekers stelden zichzelf daarom de vraag of de verschillen in schoolprestaties dan misschien te verklaren zouden zijn aan de hand van de verschillende structuur van jongens- en meisjeshersenen. Ook hiervoor vonden ze geen wetenschappelijk bewijs. Waardoor de verschillen dan wel zouden kunnen komen, weten de onderzoekers echter nog niet. “We weten niet waar de verschillen in schoolprestaties vandaan komen, maar het ligt in ieder geval niet aan een verschil in hersenontwikkeling tussen jongens en meisjes”. Er blijken overigens wel meer verschillen in tempo tussen jongens dan tussen meisjes; er zijn meer jongens met een vertraagde of versnelde hersenontwikkeling dan meisjes.
Hersenontwikkeling onderzoeken
Om te ontdekken of jongens qua hersenontwikkeling achterlopen op meisjes, werden 217 jongens en meisjes tussen de 8 en 29 jaar onderzocht. De onderzoekers volgden hen gedurende vijf jaar en bekeken in die periode een aantal keren de structuur van hun hersenen met een MRI scanner. Daarnaast verrichtten de deelnemers taken uit de schooldomeinen, zoals een lees-taak en een taak waarbij ze getallen moesten onthouden. Die schoolprestaties verschillen vaak tussen jongens en meisjes.
Waarom verschillen schoolprestaties?
“De uitkomsten van het onderzoek zijn belangrijk omdat veel misverstanden ontstaan door het idee dat sekseverschillen in schoolprestaties nou eenmaal vastgelegd zijn in het brein. Meisjes denken bijvoorbeeld dat ze niet goed zijn in wiskunde en kiezen minder snel een technische opleiding. Daarom moeten we opzoek naar andere factoren voor de verschillen in schoolprestaties tussen jongens en meisjes, bijvoorbeeld een verschil in training, zelfvertrouwen of concentratie. Studies laten al zien dat zelfvertrouwen een grote invloed heeft”. Wierenga geeft op dit moment leiding aan een onderzoek onder tweelingen. “Dat helpt ons om te begrijpen wat de invloed is van genetische aanleg en wat van training op bijvoorbeeld schoolprestaties. Ook daarbij kijken we waar de verschillen zitten tussen jongens en meisjes”.
Interessant artikel? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
Mee discussiëren over dit en andere artikelen kan in onze LinkedIn-groep. Boeken over dit thema vind je op onze bronnen-pagina.
You may also like
Archieven
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013