Verlenen van hulp belangrijke westerse waarde (Column)
On 18/09/2015 by Redactie StandardIn de hele discussie over de opvang van de vluchtelingen werd er tijdens de algemene beschouwingen door diverse partijen verwezen naar onze zogenoemde joods-christelijke waarden. ‘Als we onze eigen waarden en normen, onze eigen joods-christelijke traditie niet meer overeind kunnen houden dan is dat een bedreiging voor onze veiligheid en zekerheden’ aldus Buma (CDA). Volgens van der Staaij (SGP) staan deze waarden ‘onder druk’ en volgens Wilders (PVV) worden deze waarden ‘bedreigd en van ons afgepakt’. Alle drie hebben ze gelijk, alleen wel op een andere manier dan dat ze dit waarschijnlijk bedoelden.
Wat zijn die joods-christelijke waarden waar de politici te pas en te onpas naar verwijzen eigenlijk?
De belangrijkste christelijke waarde is die van de naastenliefde. Hieruit zijn een groot aantal normen af te leiden. In de 7 werken van barmhartigheid vinden we het gebod om vreemdelingen op te nemen, de naakten te kleden en de hongerigen te voeden. Zo ongeveer het bekendste verhaal in de christelijke leer is het verhaal van de barmhartige Samaritaan, die zonder er zelf enig profijt van te hebben het leven van een vreemdeling redt. Heb uw naaste, inclusief uw vijanden lief, is het belangrijkste door Jezus opgelegde gebod. In de joodse leer kennen we de mitswa tsedaka: het gebod om een tiende van je vermogen aan de armen te schenken. De islam kent overigens ook een dergelijk gebod: zakat; de plicht om de onrechtvaardigheid op te heffen en de eerlijke verdeling te bevorderen door altijd een deel aan de armen te geven.
Vrijheid, gelijkheid en broederschap
Uit deze geboden kunnen we de waarden solidariteit (met de armen) en gelijkwaardigheid (van alle mensen) destilleren. Bij ons wordt dit onder andere tot uitdrukking gebracht in artikel 1 van onze grondwet met daarin een expliciet verbod op discriminatie (norm). Kijken we naar de politieke geschiedenis van Nederland dan staan we vooral bekend om onze ‘tolerantie’ (ten aanzien van andersdenkenden) en om onze vrijheid, vervat in de vrijheidsrechten zoals vrijheid van godsdienst en meningsuiting.
Toen Wilders tijdens de algemene beschouwingen werd gevraagd naar een voorbeeld van onze westerse waarden zei hij: ‘Het beschermen van het eigen volk’. Kijken we naar onze Nederlandse geschiedenis dan is dat de afgelopen 4 eeuwen alleen tijdens de bezetting door de nazi’s een leidend credo geweest, waarbij ‘eigen volk’ wel een heel enge omschrijving kreeg: alleen niet-gehandicapte, blanke, heteroseksuele, christelijke mensen met een nationaalsocialistische politieke opvatting. Alle anderen behoorden niet tot het ‘eigen volk’ en liepen het risico op transportatie naar werk- en vernietigingskampen.
Handelen conform je waarden
Toch heeft Wilders gelijk dat onze waarden bedreigd worden en van der Staaij dat ze onder druk staan. Want is het niet zo dat de asielzoekers vluchten omdat hun vrijheid (om te leven) bedreigd wordt, omdat hun gedachtengoed en handelen niet getolereerd worden doordat ze gedwongen worden het gedachtengoed van IS te onderschrijven? Vrijheid is de belangrijkste liberale waarde en we hebben haar altijd verdedigd, zowel in ons eigen land als elders – denk aan de vele VN-missies. En we tolereren andersdenkenden, dat hebben we althans altijd gedaan, en we namen vreemdelingen op en we voedden de hongerigen en we kleedden de naakten, want we waren solidair met hen die lijden. Dát zijn onze waarden en ze staan onder druk als we ze niet meer in ons handelen tot uitdrukking brengen. Want waarden zijn zaken die je nastreeft, waar je aan hecht, die je gerealiseerd wilt zien. En het zijn ook deze waarden die je terugvindt in de beroepscodes van alle zorgprofessionals in Nederland; van de arts tot de maatschappelijk werker, van de wijkverpleger tot de jeugdzorgwerker. En als Buma bedoelde dat het in deze tijd moeilijk en zwaar is om nog te handelen conform onze waarden, dan heeft hij gelijk. Het is moeilijk en het vraagt van ons allen een inspanning, maar trots zijn op onze morele overtuigingen blijkt alleen uit ons handelen.
Drs. Carin Wevers is docent aan Zuyd Hogeschool, eigenaar van filosofiepraktijk de vrije radikaal en vaste columnist van Blik op Hulp.
Interessante column? Meld u dan snel aan voor onze gratis nieuwsbrief en mis nooit meer iets!
Discussieer mee over deze column in onze LinkedIn groep.
You may also like
Archieven
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- juni 2022
- mei 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013